اهمیت بازاریابی دیجیتال و انواع آن

بازاریابی همیشه یک هدف عمده و اصلی داشته است: ارتباط با مشتری در زمان و مکان مناسب. در دنیای اکنون که مردم زمان زیادی را در اینترنت و شبکه های اجتماعی می گذرانند، مارکتینگ و بازاریابی آنلاین معنای دیگری پیدا می کند: ارتباط با مشتری به صورت آنلاین در زمان و مکان مناسب. پس می توانیم بگوییم که دیجیتال مارکتینگ همان بازاریابی با ابزارهای دیجیتال است.

در 15 مهر, 1402 منتشر شدآخرین بروز رسانی: 19 اردیبهشت, 1403
اهمیت بازاریابی دیجیتال

اهمیت بازاریابی دیجیتال: آیا دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب و کاری استفاده می شود؟

جواب این سوال بله است. یک از مزیت های دیجیتال مارکتینگ این است که می تواند برای انواع کسب و کار و برند استفاده شود. مهم نیست که چه چیزی می فروشید یا چه خدماتی ارائه می دهید. شما همچنان به محتوای با کیفیت و شناخت مشتریان خود در بازار آنلاین نیاز دارید. این به این معنی نیست که استراتژی هر کسب و کار با دیگری یکسان باشد. در پایین دو استراتژی عمده را با هم بررسی خواهیم کرد.

بازاریابی B2B

اگر کسب و کار شما از نوع تجارت به تجارت یا بنگاه به بنگاه (Business to Business) است، به احتمال زیاد دیجیتال مارکتینگ برای شما تمرکز بر مشتریان و تجارت های هم نوع یا مکمل تان خواهد بود. به عنوان مثال جذب لید خواهید کرد و در نهایت فروشنده شما با شماره تماس های جمع آوری تماس خواهد گرفت.

پس شما از بازاریابی آنلاین در این نوع کسب و کار جذب لیدهای با کیفیت و تبدیل آن ها به مشتری است و سپس از طریق کانال های دیگر ارتباط خود با آن ها را حفظ خواهید کرد. به عنوان مثال شما فروشنده قهوه هستید و از طریق وب سایت خودتان اقدام به جذب لید از کافی شاپ ها می کنید. سپس از طریق شماره تماس های جمع آوری شده با آن ها تماس می گیرید و به کافی شاپ ها قهوه می فروشید. در اینجا پرسونای مشتری شما کافی شاپ، تجارت سمت اول کسب و کار شما یعنی فروشگاه قهوه و تجارت سمت دوم کافی شاپ ها هستند. جذب لید از طریق سایت و کانال ارتباطی قدم بعدی واتساپ یا تلگرام و یا تماس تلفنی است.

درآمد طراحی سایت در کانادا

بیشتر بدانیم

درآمد طراحی سایت در کانادا چقدر است؟

بازاریابی B2C

نوع دیگر کسب و کارهای تجارت به مشتری یا بنگاه به مشتری (Business to Consumer) هستند. هدف اصلی دیجیتال مارکتینگ در این کسب و کارها فروش مستقیم به مشتری و مصرف کننده است. مشتری وارد وب سایت شما می شود و بدون نیاز به صحبت با فروشنده، قیمت و مشخصات و عکس های کالا یا خدمت را مشاهده می کند و خرید خود را نهایی می کند.

در اینجا هدف شما طراحی یک سفر مشتری راحت و خرید بدون دردسر است. مشتری هم عمدتا با جستجو وارد سایت شما می شود و نیازی به جذب لید عمده ندارید. در اینجا مشتری در مراحل نهایی قیف فروش و است و احتمال زیاد قبلا محصول خود را انتخاب کرده است و تنها دنبال کسی می گردد که از آن خرید کند. اینجاست که استراتژی شما فراهم کردن یک خرید آسان و در عین حال مطمئن برای مشتری است.

برای درک بهتر بدانید که پلتفرم اینستاگرام از نوع B2C و لینکدین هم از نوع B2B است.

b2b vs b2c

انواع بازاریابی دیجیتال

  1. سئو – بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO – Search Engine Optimization)
  2. بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  3. بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
  4. تبلیغات کلیکی (Pay Per Click)
  5. همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
  6. تبلیغات همسان (Native Advertising)
  7. بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
  8. بازاریابی موتورهای جستجو (SEM – Search Engine Marketing)
  9. بازاریابی مبتنی بر پیام های فوری (Instant Messaging Marketing)

در اینجا به صورت خلاصه به هر کدام از موارد بالا خواهیم پرداخت.

  • سئو – بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

به صورت خلاصه سئو پروسه بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو برای رتبه های بهتر در کلمات کلیدی منتخب است. با افزایش ترافیک ارگانیک ورودی از گوگل و سایر موتورهای جستجو مانند بینگ، سایت شما مخاطب بیشتر و در درنتیجه فروش بیشتری خواهد داشت.

  • بازاریابی محتوا

تمرکز بازاریابی محتوا ایجاد و انتشار محتوای ارزشمند برای برند و کسب و کار شماست. در دیجیتال مارکتینگ محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد و تقریبا پایه بازاریابی آنلاین است. مقالات بلاگ، توضیحات صفحه محصول، ویدیوهای معرفی و یا آموزشی از نمونه های محتوای تولید شده در بستر آنلاین هستند.

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی

تولید محتوا و بازاریابی در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر، به برند سازی و فروش محصولات شما بسیار کمک می کند. نباید فراموش کرد که درصد زیادی از مردم روزانه ساعات زیادی را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند.

  • تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی یا PPC به تبلیغاتی که گفته می شود که مشتری با کلیک بر روی آن تبلیغ وارد سایت شما می شود. مشهورترین نوع تبلیغات کلیکی، تبلیغات گوگل است. در این نوع تبلیغ شما به وب سایت ها، اپلیکشن ها و در اصطلاح منتشرکنندها بابت درج تبلیغات شما در بستر آنلاین خود هزینه پرداخت می کنید. هزینه زمانی کسر می شود که مخاطب روی تبلیغ کلکی کند.

  • همکاری در فروش

خیلی از اوقات نیاز نیست که شما یک محصول را مستقیم بفروشید. اینجاست که سیستم همکاری در فروش به کار شما می آید. شما یک محصول از یک سایت دیگر را در سایت خود تبلیغ می کنید و بابت فروش آن در سایت مقصد درصدی را بابت همکاری در فروش دریافت خواهد کرد. این نوع بازاریابی شما در تهیه، ارسال و نحوه فروش محصول دخالتی ندارید و تنها مشتری را به سایت مقصد معرفی می کنید.

  • تبلیغات همسان

تبلیغات همسان به تبلیغاتی گفته می شود که در سایت های پربازدید در کنار مقالات و نوشته های آن سایت، محصول یا خدمت شما در کنار تبلیغات دیگر به مخاطبان نشان داده می شود. این نوع تبلیغات برای برندسازی و آگاه سازی مشتری از محصول یا خدمت شما مناسب است.

  • بازاریابی ایمیلی

درست است که در زمان الان استفاده از ایمیل محدودتر از قبل است اما هنوز هم بازاریابی ایمیلی به قدرت خود ادامه می دهد. شما می توانید خبرنامه ها، تخفیفات و فروش های ویژه و مناسبتی را از طریق ایمیل به مشتریان قبلی خود اطلاع بدهید. همچینین کمپین های ایمیل مارکتینگ هنوز هم روش خوبی برای جذب مخاطب جدید است.

  • بازاریابی موتورهای جستجو

اگر کسب و کار شما تازه است و هنوز سایت شما در موتورهای جستجو مانند گوگل رتبه خوبی ندارد، تبلیغات در موتورهای جستجو روش بازاریابی خوبی است. با راه اندازی کمپین های تبلیغات موتورهای جستجو، شما هزینه ای را بابت درج سایت شما در رتبه های بالای جستجو در کلمات منتخب کلیدی به آن موتور جستجو پرداخت می کنید. این روش برای سایت های نوپا خوب است.

  • بازاریابی مبنتی بر پیام های فوری

با توجه همه گیر شدن تلفن همراه هوشمند و استفاده عموم مردم از پیام رسان ها مانند واتساپ و تلگرام، بازاریابی در بستر این اپلیکیشن ها می تواند سودمند باشد. همچینین استفاده از پنل پیامک برای رساندن پیام برند شما از طریق SMS هم همچنان روش محبوب و کارآمدی است.

حرف آخر

با همدیگر جنبه های مختلف دیجیتال مارکتینگ را بررسی کردیم. در این مقاله دیجیتال مارکتینگ را با زبان ساده و با ذکر مثال را برای شما مخاطب عزیز آگرینو نوشتیم. اگر چه که هنوز راه زیادی برای طی کردن هست و هر کدام از این موارد خودش داستان مفصلی دارد. ما در اینجا هستیم که سوالات شما در کامنت ها را با کمال میل پاسخ بدهیم. همچنین اگر علاقه مند به دیدن مقالات آموزشی در حوزه دیجیتال مارکتینگ هستید، حتما به صفحه آن در سایت ما سر بزنید.

میلاد سور
میلاد سور

هدف اصلی من نشر دانش با کیفیت و کاربردی در زمینه دیجیتال مارکتینگ است.

اشتراک گذاری
دیدگاه خود را بنویسید