7 مزیت دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی

برای درک مزیت دیجیتال مارکتینگ این مقاله را حتما بخوانید.هر مخاطبی برای تبدیل شدن به مشتری باید به اصطلاح سفر مشتری را طی کند. اولین قدم از سفر مشتری، آشنایی او با کسب و کار و محصول شماست. در دیجیتال مارکتینگ در تمامی مراحل قیف فروش از آشنایی با محصول و گرفتن لید گرفته تا مرحله فروش نهایی با مشتری ارتباط برقرار می کنید. این به شما اجازه می دهد که ارتباط کسب و کار با مشتری را نگه دارید و باعث بازدهی بیشتر کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی شما می شود.

در 14 مهر, 1402 منتشر شدآخرین بروز رسانی: 19 اردیبهشت, 1403
7 مزیت دیجیتال مارکتینگ
در این مقاله یاد خواهید گرفت:

چرا باید در فضای دیجیتال حضور داشته باشیم؟

در این مقاله آموزشی سایت آگرینو به 7 مزیت دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی می پردازیم. در دنیای الان کسب و کاری را پیدا نخواهید کرد که بخواهد موفق باشد و در فضای دیجیتال حضور مستمر نداشته باشد. بر طبق آمار سایت ofcom یک بزرگسال در دنیا به صورت میانگین 25 ساعت در هفته را در فضای دیجیتال می گذراند. یعنی به صورت روزانه کمی کمتر از 4 ساعت. برای درک بهتر این موضوع نیاز هست که بدانید در یک دقیقه چه استفاده ای از فضای آنلاین می شود.

تنها در یک دقیقه:

  • 1388 مقاله در سایت های مختلف منتشر می شود.
  • کاربران اینستاگرام 22000 پست را منتشر می کنند.
  • کاربران توییتر 30000 توییت می نویسند.
  • در یوتیوب 72 ساعت ویدیو بارگذاری می شود.
  • فقط در فیس بوک 2.5 میلیون محتوا به اشتراک گذاشته می شود.

پس دانستیم که با توجه به فضای حاکم بر دنیا دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار شما حیاتی است. اکثر برندهای معتبر دنیا از وب سایت به عنوان مرکز و هسته دیجیتال مارکتینگ خود استفاده می کنند. آن دسته از کسب و کارهایی که سایت ندارند، حتما در فضای مجازی حضور مستمر و قدرتمند دارند. در فضای آنلاین محتوای متنی و ویدیویی برای آشنا کردن مشتری با برند یا کسب و کار شما حیاتی است. اولین باری که مخاطب نام برند شما را می شنود یا جایی میبیند، به احتمال زیاد در گوگل آن را سرچ می کند یا در شبکه های اجتماعی آن را جستجو می کند. تا اینجا به اهمیت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین پی بردیم. با توجه به اینکه دیجیتال مارکتینگ دارای جنبه های مختلفی از وب سایت گرفته تا پیامک و شبکه های اجتماعی است، شما می توانید با خلاقیت بیشتری در این فضا فعالیت کنید.

صحبت در مورد دیجیتال مارکتینگ

7 مزیت دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی

  1. اولین مزیت دیچیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی هزینه کمتر و بازدهی بیشتر است.
  2. با استفاده از ابزارهای دیجیتال می توانید روی تنها یک یا چند جنبه خاص تمرکز کنید.
  3. با استفاده از دیجیتال مارکتینگ می توانید با برندهای قدرتمند رقابت کنید.
  4. دیجیتال مارکتینگ قابلیت اندازه گیری و گزارش گیری دقیق را دارد.
  5. در میانه راه به راحتی تغییر کنید و تغییر مسیر بدهید. در بازاریابی سنتی این کار سخت و هزینه بر است.
  6. با دیجیتال مارکتینگ لید جذب می کنید و نرخ تبدیل مخاطب به مشتری خود را افزایش می دهید.
  7. در تمامی مراحل بازاریابی آنلاین مشتری را درگیر می کنید.
اهمیت بازاریابی دیجیتال

بیشتر بدانیم

اهمیت بازاریابی دیجیتال و انواع آن

1- اولین مزیت دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی هزینه کمتر و بازدهی بیشتر است.

برای درک اولین مزیت دیجیتال مارکتینگ یک تبلیغ تلویزیونی یا یک بیلبورد تبلیغاتی را در نظر بگیرید. آیا دسترسی دارید که کنترل کنید چه کسانی این تبلیغ را ببینند؟ مثلا می توانید انتخاب کنید که تبلیغ شما در چه شبکه ای پخش شود یا بیلبورد شما در چه محله ای نمایش داده شود. این کار امکان کنترل را در سطح بسیار محدودی به شما می دهد و تقریبا مانند شلیک تیری در تاریکی است.

بر خلاف بازاریابی های سنتی، دیجیتال مارکتینگ این اجازه را به شما می دهد که کاربران و مخاطبان خود را با دقت و ظرافت خاصی انتخاب کنید و در یک کلام با دقت بیشتری هدف گیری کنید. این کار باعث می شود که شما برای هر تبلیغ دقیقا مخاطب خاص و مربوط به آن را مورد هدف قرار دهید.

به عنوان مثال در تبلیغات هوشمند شبکه های اجتماعی، شما تبلیغ محصول خود را به مخاطبین با سن و سال، جنس، مکان و علاقه مندی های خاص نشان می دهید. این کار باعث می شود که افراد مرتبط تبلیغ شما ببینند و از هدر رفت منابع و هزینه جلوگیری می شود.

به عنوان جمله آخر دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند که پرسونای مشتری خود را شناسایی کنید و بر اساس آن کمپین های تبلیغاتی خود را بسازید و از این مطمئن باشید که مخاطبی که آن را هدف قرار می دهید کسانی هستند که احتمال تبدیل شدن آن ها به مشتری بسیار زیاد است.

2- با استفاده از ابزارهای دیجیتال می توانید روی تنها یک یا چند جنبه خاص تمرکز کنید.

دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند که آمار کمپین های تبلیغاتی خود را به صورت منظم و روزانه رصد کنید. این کار باعث می شود که بتوانید کانال های پربازده را شناسایی کنید و آن هایی که نرخ بازگشت سرمایه کمی دارند را بهینه سازی کنید. در بازاریابی سنتی این آمارگیری و رصد روزانه واقعا امکان پذیر نیست. مثلا شما نمی توانید ببینید که چه مخاطبینی بیلبورد شما را دیده و چه تعدادی تبدیل به مشتری شده اند.

به علاوه در بازاریابی آنلاین شما می توانید تعیین کنید که هر نوع بازاریابی چه مقدار هزینه و زمان روی آن گذاشته شود. مثلا در تبلیغات هوشمند بنری داخل سایت های مختلف می توانید در ( یک دسته نمایش دهنده، یک بازه زمانی خاص مثلا تمام روزهای هفته به غیر از پنج شنبه و جمعه و برای افرادی که موضوع مثلا قهوه مورد علاقه آن هاست و روزانه به مقدار 500 هزار تومان) تبلیغات را اجرا کنید.

یک شرکت کوچک تازه و نوپا را به عنوان مثال در نظر بگیرید. این شرکت با بودجه محدود و حساب شده و با کمک بازاریابی آنلاین، روی سئو، شبکه های اجتماعی و بلاگ سایتتان تمرکز می کند و بهترین نتیجه را به دست می آورد.

پس دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند که هزینه های خود را مدیریت کنید و در کانال هایی تبلیغات انجام بدهید که واقعا ارزشش را دارد. همچنین فرصت های ناب با بازدهی زیاد را با کمی تجربه شناسایی خواهید کرد.

3- با استفاده از دیجیتال مارکتینگ می توانید با برندهای قدرتمند رقابت کنید.

بر خلاف بازاریابی سنتی، مزیت دیجیتال مارکتینگ امکان رقابت با برندهای بزرگ است. اگر به عنوان یک برند یا کسب و کار کوچک فعالیت می کنید، به احتمال زیاد به صورت سنتی امکان رقابت با برندهای بزرگ در حوزه کاری خود را نخواهید داشت. آن ها با بودجه های میلیاردی رقیب سرسختی برای شما هستند. اما خوشبختانه در دیجیتال مارکتینگ و با استراتژی درست فرصت های خوبی برای رقابت و حتی پیشی گرفتن از آن ها دارید.

به عنوان مثال شما می توانید روی کلمات کلیدی بلند (Long-tail Keywords) سرمایه گذاری کنید. همچنین به شرط در بهینه سازی سئوی سایت خود و تولید محتوای اصولی، به راحتی از کسب و کارها و سایت های بزرگ پیشی بگیرید. برای گوگل مهم نیست که چه کسب و کاری بزرگ تر است و یا سرمایه بیشتری دارد. اگر اصولی و با استراتژی پیش بروید، محتوای سایت شما می تواند با محتوای سایت های بزرگ در یکسری کلمات رقابت کند.

4- دیجیتال مارکتینگ قابلیت اندازه گیری و گزارش گیری دقیق را دارد.

اگرچه بازاریابی های سنتی برای تعدادی از هدف ها خوب هستند اما یکی از بزرگترین مشکلات آن این است که نمی توان آن را اندازه گیری کرد. در مقابل یکی از نقاط مثبت دیجیتال مارکتینگ قابلیت اندازه گیری و آمار گیری آن است. در بازاریابی دیجیتال از ابتدا با انتهای کمپین تبلیغتی خود را به راحتی زیر ذره بین دارید. آمارهایی مانند تعداد دفعات نشان داده شده محتوا به مشتری، بازدید، اشتراک گذاری، کلیک و زمان صرف شده روی محتوا به شما دید بسیار وسیعی می دهد و باعث می شود که در ادامه هدفمند تر کار کنید.

به علاوه شما نرخ بازگشت سرمایه (ROI) کمپین تبلیغاتی خود را به راحتی سنجش می کنید. مثلا برای یک محصول یا خدمت کسب و کار خود کمپین تبلیغاتی اجرا می کنید. هزینه صرف شده روی کمپین را خودتان تعیین می کنید و بازدهی لندینگ پیج مربوط به آن تبلیغ را مورد سنجش قرار می دهد. پس می توانید حساب کنید که درآمد کسب شده روی این کمپین چقدر بوده و آیا از پس هزینه های آن برآمده است یا نه. آیا در یک تبلیغ روزنامه ای این امکان سنجش وجود دارد؟

5- در میانه راه به راحتی تغییر کنید و تغییر مسیر بدهید. در بازاریابی سنتی این کار سخت و هزینه بر است.

بدیهی است که تدوین و اجرای یک استراتژی بازاریابی بسیار سخت و زمان بر است. عموما نیاز است که کمپین های خود را براساس استراتژی تعیین شده پیش ببرید، اجازه بدهید که کارها تاثیر خود را بگذارند و بعد از اتمام آن را بسنجید. اما مطمئن هستم که می دانید که همیشه کارها طبق برنامه پیش نمی روند و امکان تغییر بنا به دلایل پیش بینی نشده وجود دارد. (خصوصا در ایران!)

پس این امکان وجود دارد که در نیمه راه به این نتیجه برسید که کمپینی که دارید اجرا می کنید مشکل دارد و به اندازه کافی نتیجه بخش نبوده است. در دیجیتال مارکتینگ این امکان برای شما وجود دارد که بدون شروع دوباره و چیدن یک استراتژی جدید در نیمه راه کمپین خود را بهینه سازی کنید. علت راحتی کار آمارهای روزانه و حتی ثانیه ای است که به شما در تصمیم گیری ها بسیار کمک می کند.

امکان تغییرات راحت استراتژی در دیجیتال مارکتینگ یک امتیاز ویژه محسوب می شود. فرض کنید که طراحی دوباره، تعویض، قرارداد جدید با پیمانکار و نصب دوباره چندین بیلبورد بزرگ در سطح شهر چقدر سخت و زمانبر و پرهزینه است. در مقابل در بازاریابی آنلاین تنها با چند کلیک تبلیغ خود را متوقف می کنید و با تبلیغ جدید جایگزین می کند.

6- با دیجیتال مارکتینگ لید جذب می کنید و نرخ تبدیل مخاطب به مشتری خود را افزایش می دهید.

اول از همه مفهوم لید یا سرنخ را برای شما روشن خواهیم کرد. لید یا سرنخ به تمام افراد و شرکت هایی گفته می شود که علاقه مندی اولیه خود به کسب و کار یا برند ما را نشان داده اند. در دیجیتال مارکتینگ با استفاده از فرم های تماس، ایمیل، شماره تماس و هر اطلاعات دیگری را از مخاطب می گیریم تا در زمان مناسب با آن شخص دوباره ارتباط برقرار کنیم.

با گرفتن سرنخ کاربر شانس تبدیل راحت تر آن شخص به مشتری را دارید. مثلا یک تبلیغ تلویزیونی به ما سرنخی از مخاطبی که آن را می بیند ارائه نمی دهد. در عوض ما به ازای دانلو یک کتاب الکترونیکی رایگان یا یک ویدیوی آموزشی از مخاطب شماره تلفن یا ایمیل می گیریم. اینکار باعث افزایش نرخ تبدیل می شود.

البته همیشه همه لیدها مفید نیستند. مثلا شما که قصد فروش دوره آموزشی برنامه را دارید گرفتن سرنخ یک مرد میانسال کارمند برای شما فایده آنچنانی ندارد و در عوض یک جوان دانشجوی رشته کامپیوتر برای شما نرخ تبدیل بهتری دارد. پس همیشه در تمامی مراحل دیجیتال مارکتینگ به پرسونای مشتری خود توجه ویژه ای داشته باشید.

7- در تمامی مراحل بازاریابی آنلاین مشتری را درگیر می کنید.

هر مخاطبی برای تبدیل شدن به مشتری باید به اصطلاح سفر مشتری را طی کند. اولین قدم از سفر مشتری، آشنایی او با کسب و کار و محصول شماست. در دیجیتال مارکتینگ در تمامی مراحل قیف فروش از آشنایی با محصول و گرفتن لید گرفته تا مرحله فروش نهایی با مشتری ارتباط برقرار می کنید. این به شما اجازه می دهد که ارتباط کسب و کار با مشتری را نگه دارید و باعث بازدهی بیشتر کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی شما می شود.

با دیجیتال مارکتینگ مشتری را مرحله به مرحله رصد می کنید و حتی اگر کمپین شما برای آن مشتری منجر به فروش نشود، به برندسازی کسب و کار خود کمک کرده اید.

میلاد سور
میلاد سور

هدف اصلی من نشر دانش با کیفیت و کاربردی در زمینه دیجیتال مارکتینگ است.

اشتراک گذاری
دیدگاه خود را بنویسید