دیجیتال مارکتینگ چیست و دیجیتال مارکتر چه وظایفی دارد؟

یک دیجیتال مارکتر می تواند وظایف مختلفی را بر عهده داشته باشد. او مسئول افزایش آگاهی برند شما، جذب سرنخ یا لید از راه همه کانال های دیجیتال اعم از رایگان و پولی و ارائه راه کارها و استراتژی های فروش آنلاین است. این کانال ها شامل شبکه های اجتماعی، وب سایت خود شرکت، سئو، تبلیغات موتورهای جستجو، ایمیل، تبلیغات نمایشی و وبلاگ می شود.

در 4 شهریور, 1402 منتشر شدآخرین بروز رسانی: 19 اردیبهشت, 1403
دیجیتال مارکتر چه وظایفی دارد؟

شاید اگر 20 سال و یا حتی 10 سال قبل یکی به شما می گفت که شغلش دیجیتال مارکتر است، تعجب می کردید. با رشد تکنولوژی و خصوصا بعد از کرونا، دنیا به شدت به سمت دیجیتال شدن پیش رفته است. البته ناگفته نماند کسانی هم هستند که با کت و شلوار و ماشین های گران قیمت در شبکه های اجتماعی به شما قول های میلیونی و میلیاردی می دهند و اسم خودشان را متخصص دیجیتال مارکتینگ گذاشته اند. اگر علاقه مند هستید که بدانید دیجیتال مارکتینگ چیست و به چه کسی متخصص دیجیتال مارکتینگ می گویند، با ما همراه باشید.

در ادامه مقاله به مباحثی همچون تعریف دیجیتال مارکتینگ و وظایف دیجیتال مارکترها خواهیم پرداخت.

در این مقاله یاد خواهید گرفت:

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در دنیای اکنون و در سال 2023 بیش از 5 میلیارد نفر از اینترنت استفاده می کنند. خریدهای اینترنتی و آنلاین قبلا هم وجود داشته است اما بعد از خانه نشینی اجباری دوران کرونا، بسیاری از مردم در سراسر دنیا مجبور به استفاده بیشتر از اینترنت شدند. همین باعث شد که خریدهای آنلاین به شدت در میان مردم محبوب شود. خیلی از کسب و کارهای قدیمی مجبور به راه اندازی وب سایت و یا حضور در شبکه های اجتماعی شدند. اینجا بود که دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال مارکترها با شدت بیشتری وارد شدند و کلماتی مانند طراحی سایت، فروش اینترنتی و فروشگاه آنلاین سر زبان مردم افتاد. فرض کنید که شما یک شیرینی فروشی دارید و سودای آنلاین کردن آن را در سر دارید. احتمالا به این هم فکر می کنید که بعد از آنلاین شدن باید چه کاری انجام بدید که فروش بیشتر و مشتری بیشتری داشته باشید. پس شما برای پیشبرد کار خودتان و هم برای نظارت بر آن نیاز به دانستن مقدمات دیجیتال مارکتینگ دارید.

تعریف دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی همیشه یک هدف عمده و اصلی داشته است: ارتباط با مشتری در زمان و مکان مناسب. در دنیای اکنون که مردم زمان زیادی را در اینترنت و شبکه های اجتماعی می گذرانند، مارکتینگ و بازاریابی آنلاین معنای دیگری پیدا می کند: ارتباط با مشتری به صورت آنلاین در زمان و مکان مناسب. پس می توانیم بگوییم که دیجیتال مارکتینگ همان بازاریابی با ابزارهای دیجیتال است.

تعریف دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ، که به بازاریابی آنلاین هم معروف است، به تمام تلاش‌های بازاریابی اشاره دارد که در اینترنت انجام می‌شود. کسب و کارها از کانال‌های مختلف آنلاین مانند موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و سایر وب‌سایت‌ها برای ارتباط با کاربران و مشتریان استفاده می‌کنند. (HubSpot)

کارهای اصلی یک متخصص دیجیتال مارکتر

دیجیتال مارکترها می توانند کارهای مختلفی انجام دهند. برای درک بهتر مثال های پایین را در نظر داشته باشید:

به عنوان مثال یک بازاریاب محتوا یک سری مقاله بلاگ تهیه می کند که هدف آن جذب لید (سرنخ) از یک کتاب الکترونیکی است. یا یک متخصص شبکه های اجتماعی برای جذب دنبال کننده و لایک بیشتر، استراتژی محتوا تهیه می کند و تبلیغات آنلاین در بستر شبکه های اجتماعی را بر عهده می گیرد. در همان شرکت متخصص بازاریابی ایمیلی لیدهای جذب شده از فرمی که برای دانلود کتاب الکترونیکی بود را استخراج می کند و در موقعیت مناسب از ان ها استفاده می کند. لازم به ذکر است این افراد می توانند مختلف باشند و یا یک نفر به تنهایی آن ها را انجام دهد.

7 مزیت دیجیتال مارکتینگ

بیشتر بدانیم

7 مزیت دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی
یک متخصص دیجیتال مارکتینگ در حال کار

وظایف اصلی یک دیجیتال مارکتر

وظیفه اصلی یک متخصص دیجیتال مارکتینگ تمرکز بر شاخص کلیدی عملکرد (Key Performance Indicator – KPI) هر کانال بازاریابی است. این به چه معنایی است؟ به عنوان مثال یک متخصص سئو مسئول افزایش ارگانیک ترافیک ورودی به وب سایت است. در اینجا شاخص عملکرد کلیدی (KPI) ترافیک ارگانیک ورودی به سایت است.

در سازمان های کوچک ممکن است که یک شخص مسئول کانال های مختلف بازاریابی باشد. مثلا هم بر کانال ایمیل و هم سئو نظارت داشته باشد. در سازمان های بزرگ تر با توجه به حجم کار یک متخصص مسئول یک یا دو کانال اختصاصی خواهد بود و تمرکز بیشتری بر یک یا دو جنبه کار خواهد داشت.

با هم به بررسی چند مثال از وظایف یک دیجیتال مارکتر می پردازیم.

چند مورد از وظایف یک دیجیتال مارکتر

  • مدیر سئو

مهمترین شاخص کلیدی عملکرد: ترافیک ارگانیک

یک مدیر سئو وظیفه دارد که سایت شما را در نتایج گوگل بهبود ببخشد و باعث افزایش ترافیک ورودی رایگان از گوگل شود. یک مدیر سئو با استفاده از استراتژی های مختلف و بسته به وظایفی که تعیین می شود با تولیدکنندگان محتوا جهت تولید محتوای بهینه شده براساس الگوریتم های گوگل ارتباط مستقیم دارد. حتی در بعضی از موارد مدیر سئو بر محتواهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی نیز نظارت می کند.

  • متخصص بازاریابی محتوا

مهمترین شاخص کلیدی عملکرد: ترافیک ورودی بلاگ، زمان صرف شده بر روی صفحه، افزایش دنبال کننده یوتیوب

متخصصان بازاریابی محتوا به زبان ساده تر، تولید کنندگان محتوا هستند. تولید کننده محتوا می تواند محتوای متنی، اینفوگرافی و یا محتوای ویدیویی تولید کند. وظیف اصلی آن ها تولید محتوا بر اساس استراتژی و تقویم محتوایی هستند.

  • مدیر شبکه های اجتماعی

مهمترین شاخص کلیدی عملکرد: دنبال کنندگان، ایمپرشن، اشتراک گذاری

وظیفه مدیر شبکه های اجتماعی بر اساس کسب و کار و نوع آن متفاوت است. در حالت کلی یک مدیر شبکه های اجتماعی وظیفه تولید محتوای متنی و تصویری و انتشار آن ها به صورت بهینه در بستر شبکه های اجتماعی را دارد. بر اساس وظایف تعریف شده، امکان تعیین استراتژی تولید محتوا و مدیریت ادمین های مختلف هم از وظایف مدیر شبکه های اجتماعی است.

یک دیجیتال مارکتر متخصص چه چیزی است؟

یک متخصص دیجیتال مارکتینگ باید با فضای آنلاین آشنایی کامل داشته باشد و بتواند با دیدی شفاف کسب و کارها را ببیند. سپس با توجه به هدف هر کسب و کار، بتواند استراتژی بازاریابی آنلاین را برای آن پیاده سازی کند. همچنین کمپین های مختلف را در کانال های پولی و رایگان طراحی و اجرا کند.

یک دیجیتال مارکتر می تواند وظایف مختلفی را بر عهده داشته باشد. او مسئول افزایش آگاهی برند شما، جذب سرنخ یا لید از راه همه کانال های دیجیتال اعم از رایگان و پولی و ارائه راه کارها و استراتژی های فروش آنلاین است. این کانال ها شامل شبکه های اجتماعی، وب سایت خود شرکت، سئو، تبلیغات موتورهای جستجو، ایمیل، تبلیغات نمایشی و وبلاگ می شود.

میلاد سور
میلاد سور

هدف اصلی من نشر دانش با کیفیت و کاربردی در زمینه دیجیتال مارکتینگ است.

اشتراک گذاری
دیدگاه خود را بنویسید