لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟

در دیجیتال مارکتینگ، صفحه فرود یک صفحه وب مستقل است که به طور خاص برای یک کمپین تبلیغاتی ایجاد شده است. معمولا بعد از کلیک روی یک لینک در ایمیل های تبلیغاتی و یا سرچ گوگل، کاربر روی لندینگ پیج فرود میاد. لندینگ پیج می تواند صفحه اول وب سایت شما و یا هر صفحه دیگری باشد، در ادامه ویژگی های یک لندینگ پیج قدرتمند را مورد بررسی قرار می دهیم.

در 8 اسفند, 1401 منتشر شدآخرین بروز رسانی: 19 اردیبهشت, 1403
لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟
در این مقاله یاد خواهید گرفت:

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟

یکی از بهترین راه‌های افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) سایت شما استفاده از لندینگ پیج یا صفحه فرود است. در این مقاله از صفحه مقالات آموزشی آگرینو به مفهوم لندینگ پیج و انواع آن و همچنین طراحی بهینه یک صفحه فرود می پردازیم.

در دیجیتال مارکتینگ، لندینگ پیج (Landing Page) یک صفحه از وب سایت است که به طور خاص برای یک کمپین تبلیغاتی طراحی می شود. لندینگ پیج صفحه‌ای است که کاربر بعد از کلیک بر روی تبلیغات روی سایت شما فرود می آید! تبلیغات شما می تواند داخل ایمیل، گوگل ادز، لینک داخل استوری اینستاگرام و یا موارد دیگر باشد.

طبق بررسی‌های سایت Unbounce.com از هر 10 نفری که از تبلیغات وارد صفحه فرود می شود، 1 نفر استعداد تبدیل شدن به مشتری یا مخاطب را دارد. احتمال دارد که عدد گفته شده چشمگیر و زیاد نباشد. اما حساب کنید از 1000 نفری که وارد لندینگ پیج می شوند، 100 نفر امکان دارد به مشتری تبدیل شود. برای کسب و کارهای متوسط و کوچک بابت 1000 بازدید 100 مشتری عدد خوبی است.

یک تعریف دیگر از لندینگ پیج

لندینگ پیج صفحه فرود یا (Landing Page) یک برگه اختصاصی در وب سایت شما است که در آن اطلاعات تماس کاربران مانند ایمیل یا شماره تلفن آن ها را در ازای خدمت یا فایلی رایگان مانند کتاب الکترونیکی یا کد تخفیف جمع آوری می کنید. این اطلاعات را می توانید با استفاده از یک فرم ساده از کاربر دریافت کنید و پس از زدن دکمه تایید، کتاب یا کد تخفیف یا هر چیز دیگری را به آن ها ارائه دهید.

آیا لندینگ پیج همان صفحه اول است؟

تفاوت لندینگ پیج یا صفحه فرود با صفحه اول

در پایین شما در سمت چپ یا طراحی از صفحه اول یک سایت را می بینید. و در سمت دیگر یک طراحی از صفحه فرود را می بینید. خب تفاوت لندینگ پیج با صفحه اول در چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید.

تفاوت لندینگ پیج با صفحه اول سایت

همانطور که می‌بینید صفحه اصلی شامل لینک‌ها و عکس‌های زیادی است. درعین حال صفحه فرود طراحی شده متمرکز و ساده است. لینک‌های کمتر و اطلاعات مختصر در لندینگ پیج، نرخ تبدیل‌ کاربر به مشتری را افزایش می‌دهد. در لندینگ پیج لینک‌ها و عکس‌های حواس پرت کننده وجود ندارد و کاربر صرفا روی پیغام شما و اقدام به عمل شما تمرکز می‌کند.

البته طراحی بهینه و مورد پسند کاربر صفحه اصلی یکی از مهمترین کارهاییست که شما باید انجام بدهید. این مقایسه دلیل نمی شود که صفحه اصلی یا دیگر صفحات سایت را نادیده بگیریم. اما باید در نظر داشته باشیم لزوما ارجاع دادن مشتری بعد از تبلیغات به صفحه ای که پر از عکس و محصولات مختلف باشد، باعث موفقیت کمپین تبلیغاتی شما نمی شود. این لندینگ پیج است که با حذف تمامی اضافات مشتری را متمرکز نگه می دارد.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید المان‌های اقدام به عمل (CTA) است. فرض کنید کاربر بعد از کلیک روی تبلیغات وارد لندینگ پیج شما شده است. محصول یا خدمت شما را می بیند و توضیحات مختصر آن را می خواند. بعد از آن باید چه کاری باید انجام دهد؟ اینجاست که CTA وارد می شود. المان های اقدام به عمل شامل دکمه های متنوع از جمله افزودن به سبد خرید و عضویت در خبرنامه، فرم‌های تماس و رزرو خدمات و یا دعوت به دیدن یک ویدیوی کوتاه و چندین مورد دیگر است. این کار باعث می شود که کاربری که تازه به داخل صفحه فرود آمده کاری را برای انجام دادن پیدا کند.

ایجاد لید یا سرنخ (LEAD) برای کسب و کارهای آنلاین از ملزومات اساسی است. راه های مختلفی برای به دست آوردن لید یا سرنخ وجود دارد. شما می توانید از رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام، گوگل ادز یا رپورتاژ خبری استفاده کنید. کاربرانی که از کانال های مختلف به دست می آورید، نیاز دارند که بعد از ورود به سایت شما اطلاعات مختصر و دقیقی در مورد شما به دست بیاورند. اینجاست که لندینگ پیج به درد شما می خورد.

7 دلیل که چرا باید سایت شخصی داشته باشیم.

بیشتر بدانیم

7 دلیل که چرا باید سایت شخصی داشته باشیم.

انواع لید برای طراحی یک لندینگ پیج

هدف اصلی هر لندینگ پیج خوب، تبدیل کاربر و مخاطب به مشتری است. این کار هم با کمک یکسری ابزار و المان انجام می شود. بسته به هدفی که وب سایت دنبال می کند، طراحی صفحه فرود می تواند متفاوت باشد. در پایین به بررسی ابزارها و المان هایی می پردازیم که می توانند مفید باشند.

1- کتاب الکترونیکی و فایل های مفید

یکی از بهترین راه های جلب اعتماد کاربران، در اخیار دادن فایل های مفید در اختیار آن هاست. فرض کنید کاربر تبلیغات شما در مورد دیجیتال مارکتینگ را دیده و وارد صفحه فرود شما شده است. قبل از اینکه به داخل بلاگ شما برود و مقاله ها را ببیند. و یا اگر دوره ای دارید که در مورد آن تبلیغات کرده اید، مشتری را ترغیب به دانلود تقویم محتوایی در قالب فایل اکسل می کنید.

مخاطب اطلاعات خود را در قالب یک فرم تماس به شما می دهد و در عوض شما فایل را برای او ایمیل می کنید. این کار چند فایده دارد: جلب اعتماد مخاطب، به دست آوردن اطلاعات تماس یک مشتری بالقوه.

در کجا از لندینگ پیج استفاده کنیم؟

هدف اصلی لندینگ پیج تبدیل مخاطب جذب شده از طریق کمپین های تبلیغاتی به مشتری است. مخاطب تبلیغ شما در باره یک محصول یا خدمت را می بیند و با کلیک وارد صفحه فرود وب سایت شما می شود. هدف این است که مشتری اطلاعات مفید و مختصری در مورد محصول یا خدمت تبلیغ شده مشاهده کند و به خرید آن ترغیب شود.

2- عضویت در خبرنامه

گرفتن ایمیل و یا شماره تلفن مشتری به بهانه اطلاع از آخرین اخبار و یا تخفیفات، می تواند روش خوبی برای درگیر کردن مخاطب با وب سایت شما باشد. همانطور که گفتیم المان های اقدام به عمل (CTA) جزو اصلی ترین اجزای لندینگ پیج ها هستند. با فرم های عضویت در خبرنامه یا فرم وارد کردن شماره تماس، هم مشتری را درگیر کنید و هم بانک اطلاعاتی خود را پر از اطلاعات با ارزش کنید. بعدا می توانید از اطلاعات مشتریان برای تبلیغات استفاده کنید.

3- ثبت نام در دوره آموزشی

اگر وب سایت آموزشی دارید و برای یک دوره به خصوص تبلیغات کرده اید، بهترین طراحی برای لندینگ پیج آسان کردن ثبت نام کاربر در آن دوره است. در مورد دوره یک اطلاعات مختصر و مفید در حد سرفصل های کلی را بنویسید و مخاطب را ترغیب به ثبت نام در آن دوره کنید. حتی می توانید تخفیف های لحظه ای را هم در نظر بگیرید.

4- ثبت نام برای استفاده رایگان نرم افزار (Free Trail)

اگر محصولی که ارائه می دهید یک محصول نرم افزاری یا اپلیکیشن پولی است، در لندینگ پیج خود می توانید مشتری را ترغیب به استفاده رایگان به مدت محدود کنید. این کار باعث می شود مخاطب برای یک مدت محدود خدمات شما را آزمایش کند و این شانس تبدیل شدن مخاطب به مشتری را بالا می برد.

5- تخفیفات محدود در لندینگ پیج

اگر قصد تبلیغات محصول خود را دارید یکی از بهترین راه های جلب مشتری ایجاد حس عجله در مشتری است. مثلا شما در لندینگ پیج قصد فروش یک مدل خاص لپ تاپ را دارید. مشتری وارد لندینگ پیج می شود و متوجه می شود که تخفیفی که برای این مدل لپ تاپ در نظر گرفته شده است تا 10 ساعت دیگر تمام می شود. تجربه نشان داده است که این کار فروش را بسیار بالاتر می برد.

چند نمونه لندینگ پیج خوب ببینیم

میلاد سور
میلاد سور

هدف اصلی من نشر دانش با کیفیت و کاربردی در زمینه دیجیتال مارکتینگ است.

اشتراک گذاری
دیدگاه خود را بنویسید