چطوری پروژه طراحی سایت بگیریم؟ تجربه شخصی 8 ساله

برای گرفتن پروژه طراحی سایت به صورت حرفه ای، ارزش کار خود را به مشتریان نشان دهید. به عنوان مثال برای کارفرما توضیح دهید که به ازای هزینه طراحی سایت، درآمد بیشتری کسب خواهد کرد. به مشتریان خود نشان دهید که می توانید ارزش بیشتری برای آنها ایجاد کنید تا قیمت بالاتری را بپردازند.

در 22 دی, 1402 منتشر شدآخرین بروز رسانی: 27 فروردین, 1403
چطوری پروژه طراحی سایت بگیریم؟
فهرست مطالب:

چطوری پروژه طراحی سایت بگیریم؟

یاد گرفتن طراحی سایت خودش یک سمت ماجرا و گرفتن پروژه و سفارش طراحی سایت یک سمت دیگر است. شما اگر بهترین طراح سایت دنیا باشید، اما نتوانید پروژه بگیرید، این هنر و تخصص شما بدون استفاده می ماند. در این مقاله به این بحث می پردازیم که چطوری پروژه طراحی سایت بگیرید که در خور تخصص شما باشد. اگرچه این مقاله در مورد گرفتن پروژه طراحی سایت است، اما می توانید آن را به گرفتن سفارش‌های سئو، گرافیک و یا هر کار دیگری تعمیم دهید.

دوره های پولی و رایگان زیادی در سراسر اینترنت به شما طراحی سایت یاد می دهند. اما حداقل من دوره های قابل اعتمادی برای گرفتن سفارش پروژه طراحی سایت ندیده ام. هدف اصلی من به اشتراک گذاری تجربیات 8 ساله خودم در این زمینه است.

داخل این ویس 22 دقیقه ای سعی شده خلاصه و نکات مکمل این مقاله را برای شما بازگو کنم. اگر امکان خواندن این مقاله به هر دلیلی را ندارید، از این ویس استفاده کنید.

نحوه گرفتن سفارش طراحی سایت

اگر همین الان در سطح اینترنت سرچ کنید که چطوری باید پروژه طراحی سایت بگیرم، بیشتر از چند راه کلیشه ای پیدا نخواهید کرد. به عنوان مثال همه راه ها به راه اندازی پیج اینستاگرام، لینکدین و ثبت نام در سایت های فریلنسری ختم می شوند. تا الان فکر کرده اید با وجود این همه پیج با تعداد فالور بالا و فریلنسر با سابقه کاری زیاد و قیمت کم، چرا کارفرما باید به شما اعتماد کند؟ آیا این راه ها همیشه به موفیقت می رسد؟ به نظر من راه حل گرفتن سفارش طراحی سایت، کمی فرق دارد. اکوسیستم طراحی سایت به شدت رقابتی و حساس است و به قول مارکترها یک اقیانوس قرمز محسوب می شود.

پس چه کار کنیم؟ اینجاست که تجربه به کار می آید.

چطوری پروژه طراحی سایت بگیریم؟

مرحله اول: کاری کنید مشتری شما را پیدا کند.

با اجرای بازاریابی به روش زیر، می توانید خود را به عنوان یک متخصص طراحی سایت معرفی کنید و به مخاطبان هدف خود نشان دهید که می توانید نیازهای آنها را برآورده کنید. این امر می تواند به شما کمک کند تا پروژه های طراحی سایت بیشتری بگیرید و به یک طراح سایت حرفه ای تبدیل شوید.

رمز کار: بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) یک رویکرد بازاریابی است که بر جذب مشتریان با ایجاد محتوای ارزشمند و مرتبط تمرکز دارد. این رویکرد برخلاف بازاریابی سنتی (Outbound Marketing) که بر تبلیغات و سرازیر کردن پیام به مشتریان بالقوه تمرکز دارد، است. ساده بخواهم بگویم، به جای ارائه خودتان به مشتری، اوست که باید شما را پیدا کند. در این حالت دستتان برای قیمت گذاری و گرفتن پروژه خیلی بازتر است.

بازاریابی درونگرا برای طراحان تازه کار سایت می تواند یک راه عالی برای ایجاد و کسب اعتبار باشد. با تولید محتوای ارزشمند و مرتبط، می توانید خود را به عنوان یک متخصص در زمینه طراحی سایت معرفی کنید و به مشتریان بالقوه نشان دهید که می توانید نیازهای آنها را برآورده کنید.

چند نکته مهم بازاریابی درونگرا برای گرفتن پروژه طراحی سایت

چند نمونه کار بسیار قوی بسازید.

برای شروع کار خیلی مهم است که بتوانید چند نمونه کار بسیار قوی بسازید. سعی کنید اگر که شده حتی با قیمت کم اول از آشنایان و دوستان شروع کنید. اما تمام هنر خودتان را در این چند سایت اولیه نشان دهید و با طراحی بسیار زیبا و اصولی و حرفه ای کار کنید. اگر مشتری اولیه برای این کار را پیدا نکردید، در چند موضوعی که علاقه دارید، برای خودتان سایت دمو طراحی کنید. برای گرفتن پروژه طراحی سایت نمونه کار نقش بسیار اساسی و مهمی دارد.

بی تعارف به شما بگویم، خود من برای برون سپاری بعضی از کارها مانند تولید محتوا و گرافیک، اصلا کاری به رزومه افراد ندارم و نمونه کار برای من بسیار مهم است.

برای خودتان یک سایت شخصی و پورتفولیو با وسواس زیاد طراحی کنید.

اولین و مهمترین نمونه کار شما، سایت شخصی خود شماست. شاید باور نکنید اما مشتریان زیادی را تنها با نشان دادن وب سایت خودم یعنی همین آگرینو گرفته ام. چون در طراحی و تکنیکال آن، وسواس زیادی به خرج داده ام. وب سایت و وبلاگ شما مرکز فعالیت های بازاریابی درونگرا شما خواهد بود.

در مورد بازاریابی درونگرا

با تولید محتوای با کیفیت و مرتبط در سایت شخصی تان، می توانید خود را به عنوان یک متخصص در زمینه خود معرفی کنید و مشتریان بالقوه را به سمت خود جذب کنید. این کار یک راه عالی برای طراحان سایت تازه کار برای گرفتن پروژه است. همچنین برای طراحان با سابقه نیز اعتبار بیشتری می آورد.

این جمله را هیج وقت فراموش نکنید: سایت شخصی برای افراد تازه کار پروژه و برای حرفه‌ای‌ها اعتبار بیشتر می آورد.

چند نکته کاربردی برای اجرای بازاریابی درونگرا

  • در سایت شخصی خودتان بخش مقالات آموزشی یا وبلاگ را راه اندازی کنید و در مورد موضوعات مرتبط با طراحی سایت، مانند آخرین روندها، نکات و ترفندها، و موارد دیگر بنویسید.
  • یک کتاب الکترونیکی یا ویدیوی آموزشی با کیفیت در مورد موضوعی مرتبط با طراحی سایت ایجاد کنید. به عنوان مثال آموزش وردپرس مقدماتی رایگان
  • می توانید در انجمن های آنلاین یا گروه های تلگرامی مرتبط با طراحی سایت شرکت کنید و به سؤالات پاسخ دهید.
    کم کم شبکه ارتباطی خودتان را پیدا می کنید. در این مرحله هرگز به صورت مستقیم خدمات خودتان را تبلیغ نکنید.
بهترین نوع بازاریابی، اصلا شبیه بازاریابی نیست!

در این مرحله هرگز به صورت مستقیم برای گرفتن طراحی سایت تبلیغات مستقیم و برونگرا انجام ندهید. در اینجا هدف شما کسب اعتبار و برندسازی شخصی به صورت گسترده است. نمونه کارهای قوی و اصولی، سایت شخصی و آموزش‌هایی که می‌دهید و همچنین حضور شما در بحث ها و نشان دادن خودتان، بهترین روش بازاریابی در اول کار است.

در این مرحله کم کم از سیاهی لشکر طراحان سایت بی کیفیت جدا می شوید. باز هم قابل اشاره است که تخصص شما نقش اصلی را دارد. همین تخصص به تدریج پروژه های خوبی را به سمت شما روانه می کند.

  • با کیفیت کار خود شناخته شوید. به جای اینکه به هر قیمتی برای هر کسی کار کنید، روی ایجاد کیفیت بالا و کار با مشتریانی که ارزش کار شما را می دانند تمرکز کنید.
  • تخصص خود را در یک زمینه خاص مانند طراحی سایت فروشگاهی ایجاد کنید. با تمرکز بر یک زمینه خاص، می توانید به عنوان یک متخصص شناخته شوید و مشتریان بالقوه بیشتری را جذب کنید.
  • ارزش کار خود را به مشتریان نشان دهید. به عنوان مثال برای کارفرما توضیح دهید که به ازای هزینه ای که برای سایت پرداخت می کند، درآمد بیشتری کسب خواهد کرد. به مشتریان خود نشان دهید که می توانید ارزش بیشتری برای آنها ایجاد کنید تا قیمت بالاتری را بپردازند.

با استفاده از این نکات تست شده و بر پایه تجربه شخصی من، می توانید از بازاریابی درونگرا برای افزایش شانس خود در گرفتن پروژه طراحی سایت استفاده کنید و به یک طراح سایت حرفه ای تبدیل شوید.

مرحله دوم: سراغ مشتریان ویژه بروید.

بعد از انجام مرحله اول، کم کم شروع به تبلیغات کنید و مشتریان بالقوه و ویژه را پیدا کنید. البته تبلیغات نه به معنی تبلیغات گسترده، بلکه ارائه کردن خدمات خودتان به صورت حرفه ای می تواند به پروژه گرفتن شما خیلی کمک کند. در این مرحله روی روابط کاری خود تمرکز کنید. روابط با مشتریان و همکاران مهم است. با مشتریان خود روابط معناداری ایجاد کنید و با همکاران خود همکاری کنید.

در مرحله دوم اگر پیج اینستاگرام هم بسازید، با دست دست پر ساخته اید. در لابه لای پست های آموزشی و عمومی، شروع به تعریف موفقیت ها و نمونه کارهای خودتان در شبکه های اجتماعی کنید. حد و حدود آن را رعایت کنید و نظر شخصی من از 10 درصد بیشتر جلو نروید. یعنی از 10 پست، 1 پست آن تبلیغ و معرفی خدمات شما باشد.

با هر قیمتی و برای هر کسی کار نکنید.

اگر مرحله اول، یعنی گرفتن پروژه طراحی سایت با استفاده از بازاریابی درونگرا را به درستی پیش رفته باشید، پروژه های طراحی سایت زیادی را خواهید گرفت. به طوری مجبور می شوید یکسری از آن ها را رد کنید. قیمت گذاری شما در این مرحله خیلی مهم است. نظر شخصی من قیمت گذاری کمی بالاتر از میانگین بازار است.

در این بازار برای هر کسی پروژه و کار وجود دارد و مهم است که پروژه طراحی سایتی را تقبل کنید که ارزش زمان و تخصص شما را داشته باشد. یک پروژه 50 میلیون تومانی از 10 پروژه 5 میلیون تومانی خیلی بهتر است. هم نمونه کار بهتری برای شما می شود و هم می توانید در زمان خودتان صرفه جویی کنید. یادتان باشد که شما در برابر عمر و جوانی که صرف می کنید، پول دریافت می کنید. این یک واقعیت تلخ است. پس زمان خود را ارزان نفروشید.

با هر قیمتی پروژه طراحی سایت نگیریم

تجربه من از کار روی سایت شخصی

سایت آگرینو را سال 99 شروع کردم. هنگامی که این کار را انجام می دادم، اصلا فکر نمی کردم که قراره تا کجا جلو بروم. دقت کنید که با لحن دوستانه تری در این قسمت از مقاله صحبت می کنم. چون می خواهم چیزی که تجربه خودم بوده را به شما انتقال بدهم.

من با آگرینو حرفه‌ای تر شدم

اولین تاثیری که سایت آگرینو در سفارش های طراحی سایت داشته، بحث پرستیژ کاری و حرفه ای جلوه دادن من بوده است. شما با داشتن یک سایت لوکس با طراحی ویژه، حرفه ای بودن کار خود را اثبات می کنید. کسی که بلد است سایت خوبی برای خودش طراحی کند، برای مشتری هم می تواند.

حتی روی چندین پروژه خود کارفرما به من گفته است که سایتی را می خواهم که شبیه سایت خودت باشد. اگر سایت ندارید و شغلتان طراحی سایت است، احتمال زیاد با این جمله مواجه شده باشید. “خودت طراح سایتی اما برای خودت سایت نداری؟” پس هرچه زودتر دست به کار شوید و هنر خودتان را به رخ کارفرما بکشید.

جدا از گرفتن پروژه طراحی سایت، درآمدهای دیگری هم داشته ام.

من جدا از خدمات طراحی سایت، خدمات دیگری مانند آموزش خصوصی طراحی سایت و مشاوره سئو نیز ارائه می دهم. همین خدمات جانبی نیز سهم خوبی از درآمد ماهیانه و سالیانه من داشته اند. پس با داشتن یک سایت پویا، از خدمات دیگر هم درآمدزایی کنید.

تولید محتوا، گرافیک، سئو، مارکتینگ و … همه این حوزه ها می توانند برای شما درآمدزا باشد. همچنین با داشتن دوره آموزشی یا مقالات آموزشی رایگان، کارفرما متوجه می شود که در کار خودتان حرفه ای هستید. همین امر باعث می شود گرفتن سفارش طراحی سایت برای شما راحت تر باشد. همچنین با حرفه ای جلوه دادن خودتان، قراردادهایی بهتر با رقم های بالاتر ببندید.

تجربه من از گرفتن سفارش طراحی سایت از سایت های فریلنسری

چیزی که در مورد سایت های فریلنسری منفی است، مقایسه شما با طراح‌های سایت دیگر است. مثلا یک طراح سایت متوسط به پایین برای یک پروژه 5 میلیون درخواست می دهد، شما 20 میلیون و معمولا پروژه به قیمت پایین تر می رسد.

همانطور که گفتم برای زمان و تخصص خود ارزش قائل شوید و اگر در این سایت ها هم فعالیت می کنید، در صورت داشتن تخصص کافی، با قیمت کم کار نکنید. به جای این سایت ها و گرفتن پروژه های ارزان قیمت طراحی سایت، روی برندسازی شخصی خود در سایت شخصی و شبکه های احتماعی کار کنید.

من سال های اول فعالیت، در این پلتفرم ها ثبت نام کردم. اما موفق به گرفتن سفارش طراحی سایت نشدم. دلیل این کار هم قیمت های بسیار عجیب و غریب از سمت همکارهای طراح بود. من اولین پروژه خودم را با 1 میلیون و 200 هزار تومان از یکی از آشناها گرفتم، در حالی که در آن سال میانگین پیشنهاد برای پروژه طراحی سایت در پونیشا و سایر سایت های فریلنسری 300 تا 400 هزار تومان بود. حتی با 100 هزار تومان هم پروژه بسته میشد.

گرفتن یک پروژه خوب یا قیمت مناسب از چند پروژه با قیمت کم بهتر است.

با استناد به تجربه شخصی خودم به شما می گویم، پولی که از پروژه های بی کیفیت اما با تعداد زیاد به دست می آورید، هیچ گاه از یک یا دو پروژه خوب و با کیفیت بیشتر نخواهد شد. از لحاظ زمانی هم دچار مشکل و کمبود وقت خواهید شد. هدف جدا شدن شما از لشکر طراحان سایت بی کیفیت و قرار گرفتن در چند درصد برتر بازار است.

تجربه من از تولید محتوا در اینستاگرام

اینستاگرام برای کار تخصصی یک شمشیر دو لبه است. از نکات مثبت آن می توان به حضور درصد زیادی از مردم اشاره کرد. دوم اینکه این افراد واقعا وقت بسیار زیادی را در این شبکه اجتماعی صرف می کنند. نکته منفی عمومی بودن آن است. برای گرفتن پروژه طراحی سایت از اینستاگرام، احتمال آن بسیار کم است که افراد برای انجام کارهای تخصصی به شما پیام بدهند. همچنین پست های تخصصی هم بازدید زیاد و مفیدی ندارند و بیشتر جنبه فان و سرگرمی در اینستاگرام حاکم است.

من حدود دو سال در اینستاگرام فعالیت داشتم و حدود 5 پروژه متوسط و کوچک گرفتم. اگر مایل هستید پیج من را ببینید از این لینک agreeno_ir@ استفاده کنید.

در کل بخواهم جمع بندی کنم، اینستاگرام برای برندسازی شخصی ابزار فوق العاده مناسبی است. سعی کنید بیشتر محتوای عمومی در جهت متخصص نشان دادن خودتان تولید کنید. برای گرفتن پروژه های کوچک طراحی سایت هم روی اینستاگرام حساب باز کنید. اما همانطور که گفتم بیشتر روی جنبه برندسازی و اگر فروشگاه دارید، روی فروش محصولات حساب باز کنید.

کلام آخر: مواظب رویافروشان و کلاه برداران باشید

اگر کسی به شما قول درآمد آسان از طراحی سایت داد، به او مشکوک شوید. تبلیغات های زیادی را روزانه و در جاهای مختلف به خصوص اینستاگرام مشاهده می کنم. قول درآمدهای بالای 30 میلیون تومان و حتی 100 میلیون تومان در کمتر از یک مدت محدود، درآمد دلاری آسان با طراحی سایت، همه این قول ها کلاه برداری است. هدف این افراد هم فروش دوره خودشان و پر کردن جیب خودشان است.

روش های ذکر شده در برخی مقالات مانند تبلیغ خودتان در دیوار و شیپور، بازاریابی تلفنی و غیره جز نامید کردن و دلسرد کردن شما نتیجه دیگری ندارد. این روش ها برای شما پروژه پدر و مادر دار نمی آورند.

طراحی سایت یک شغل پردرآمد و ترند در ایران و دنیاست. اما به شرط تلاش، آپدیت بودن و جدیت و خلاقیت در کارتان به درآمدهای بالا خواهید رسید. مثل همیشه از توجه شما سپاسگزارم و در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام، در قسمت نظرات با من و دوستان دیگر به اشتراک بگذارید.

میلاد سور
میلاد سور

هدف اصلی من نشر دانش با کیفیت و کاربردی در زمینه دیجیتال مارکتینگ است.

اشتراک گذاری
10 دیدگاه
  1. بلوویرا 23 دی, 1402 در 9:50 ق.ظ - پاسخ

    برای کم کردن هزینه ها تو ابتدای کار، حتی میشه یک دامنه و هاست خرید و روی سابدامین هم نمونه کار طراحی کرد.

    • میلاد سور 23 دی, 1402 در 11:33 ق.ظ - پاسخ

      بله صد در صد. یه هاست خریداری بشه و نمونه ها روی ساب دامین بیاد. اگرچه هزینه یک دامنه دات آی آر زیاد نیست و میشه از دامنه هم استفاده کرد.

  2. نیما شکرزاده 23 دی, 1402 در 9:54 ق.ظ - پاسخ

    خسته نباشی میلاد عزیز
    اینکه کارفرما تورو با اسم و تخصصت بشناسه و نه اینکه فلانی پول زیادی میگیره خیلی مهمه. چون در آینده باعث بازگشت و استفاده چند باره خدمات یا محصولت توسط کارفرما میشه و این یک هنره که تو انقدر خوب باشی، انقدر پرفشنال باشی که هزینه ای که میگیری به چشم نیاد و بتونی به یک نفر چندین دفعه خدماتت رو ارائه بدی

    • میلاد سور 23 دی, 1402 در 11:34 ق.ظ - پاسخ

      مهم برندسازی شخصی هست. ما رو به عنوان یک نفری بشناسند که حرفه ای و درست کار رو انجام میده. ممنونم از نظر خوبتون

  3. حامد صداقت 24 دی, 1402 در 3:29 ب.ظ - پاسخ

    درودی بیکران آقا میلاد عزیز
    از طریق لینکدین به این مقاله اومدم و با مطالعه تک تک کلمات نوشته شده لذت بردم
    نکته نگفته ای باقی نذاشتی و با همه مطالب بسیار موافقم
    بخصوص ارزان نفروختن وقت و زمان خودمون
    خود من بعنوان همکار شما ، دقیقا بجای ده پروژه ارزان ، یک پروژه با قیمت گران (متناسب با وقت) انجام میدم
    آرزوی موفقیت برای شما همکار ارزشمند خودم دارم

    • میلاد سور 24 دی, 1402 در 4:17 ب.ظ - پاسخ

      آقای صداقت عزیز از لطفی که دارید ممنونم. سعی کردم همه موارد رو بر طبق تجربه شخصی خودم بنویسم. راهی که مرحله به مرحله آمده ام.

  4. کیمیا سامانی 13 اردیبهشت, 1403 در 11:46 ق.ظ - پاسخ

    خیلی ممنون از مقاله خوب تون.

  5. پویا 21 خرداد, 1403 در 10:20 ب.ظ - پاسخ

    فوق العاده بود. ممنون از شما

دیدگاه خود را بنویسید